Промените в
общественото, политическото и културното развитие след 1989 г. остават
изолирани от случващото се в музея. Скъсването на комуникацита между уредниците
и хората извън музея се дължи както на стереотипното възприемане на посещението
през социализма като безинтересно и монотонно, така и на бавно променящите се
експозиционни средства в България, които поставят институцията в немислима
конкуренция спрямо електронните и новите медии на ХХI-ви век. Музеите извън България
многократно предприемат опити за преосмисляне и пренареждане на приоритетите
си, за да останат атрактивни за потенциалните си посетители.
Трансформирането
на мисията и подхода на Националният етнографски музей спрямо новите
потребности на неговите аудитории е предмет на проекта “Открит музей”. Идеите
зад него са инспирирани от мултикултурализма и мултиперспективността, която
дава възможност за изграждане на мозайка от разкази като реплика на официалния
висок наратив на етнографските музеи в България досега. Желанието на уредниците
е да опишат културата на територията на България с презумпцията за нацията като
гражданско образувание, както и да не пропускат миграциите като явление със
собствена, но не отделна от тази на уседналото население история. Подходът към
културата-обект е различен: комуникацията се поставя в центъра на
многообразието и развитието, а промяната е възприемана като движещ механизъм,
не като проблем за прикриване. Търсят се както позитивни, така и негативни
измерения на културата-обект. Експозицията на бъдещето претендира да отразява света
извън музея такъв, какъвто е, с всичките му особености. Презентацията не цели
да лишава посетителя от чувства, но те не се свеждат само до удовлетворение и
съзерцание. Уредниците разчитат на провокацията за инспириране на критично
мислене у отделните аудитории. В този смисъл комуникацията във и с музея е не
само контакт, но и конфликт. Проектът “Открит музей” акцентира най-вече върху
включеността – на пренебрегваните досега сегменти от обществото, субкултури,
етнически и религиозни общности, парчета от културното наследство, оставени
встрани като неудобни политически. В този смисъл институцията би могла да
оползотвори максимално ресурсите извън музея, които заслужават своето място в
музея.
Поставените
на обсъждане сред професионалната музеоложка общност принципи на бъдещата
публична дейност на НЕМ предполагат като задължително използването на опита,
който включва традициите и идеите в експозиционната и събирателската работа на
уредниците от близкото и далечното минало. Но използването не означава непременно
копиране на добрите идеи и отхвърлянето на неприемливите. Опитът бива подложен
на критичен оглед, за да бъде оценен максимално риска.
От 60-те
години насам музеите са мислени като публични институции, работещи за и с
помощта на хората. Разглежданите в текста планове на НЕМ доказват обратното, но
и съответстват на състоянието на затвореност на общностите в държава, чиято
водеща идеология преди 1944 г. е национализма, а след това – комунизма.
Предварителните очаквания спрямо идеите и реализираните планове не са били
по-широки от допустимото в контекста на историческото развитие. Напротив
затвореността на музея е била в известен смисъл ефект от процеса на комуникация
с посетителите му и с управляващите културата институции. Самодостатъчността на
НЕМ съответства както на подхода на уредниците към културата-обект, така и на
липсата на стимули за увеличаване на приходите и съответно на интереса към
случващото се в залите. С течение на годините музеят формира свой тесен кръг от
аудитории, които се оказват достатъчни за съществуването му. Анализът на
общуването между уредници и посетители сигнализира за изолацията, в която
институцията изпада в началото на 90-те години на ХХ век. Когато тя е налице,
методологията и мисията на музея следва да бъдат преразгледани.
Погледнато
през призмата на проучваните в настоящия текст планове, може да се каже, че
Националният музей притежава солиден запас от ресурси, намиращи се не само в
депата на институцията, но и в потенциала на неговите уредници. Въпреки че
музеологичните подходи на разглежданите планове са обект на преосмисляне,
съдържанието им и голяма част от класификационните методи представляват “мост”
на приемствеността между миналото и бъдещето на институцията. Намеренията при
трансформирането на мисията на музея не са да бъде забравена историята му, а да
бъде преработено ценното и оценено наличното с оглед на отвореността и
адекватността на институцията спрямо възможно по-широк кръг от обществото.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
А това е мястото за Вашите коментари: