четвъртък, 3 май 2012 г.

"Да си направим музей"


“Да си направим музей”
(Годишен проект за 2, 3, 4 и 5 клас)
Структура на музея в куфар:
Музеят разказва историите на емигрантите, които го правят. Логически той се поделя на 3 части, свързани помежду си:
1. Връзката на емигрантите с миналото и с България – чрез родовата история и родословните дървета, като същевременно подчертаваме факта, че миграциите не са ново явление, а хората от всяко поколение мигрират, макар и на кратки
разстояния и в страна, която в близкото минало е ограничавала волните миграции. Тук търсим влиянието на произходавърху емигрантските истории.
2. Връзката на емигрантите с бъдещето – чрез историята на тяхната
улица и холандската култура, от която те не само получават, но и
дават. Тук също ще се подчертае наличието (или липсата) на различни по етнически, религиозен и социален признак хора на една и съща улица. Улицата и държавата Холандия са жив пример за история на миграциите. Тук целим да покажем влиянието на околната среда.
3. Емоционалното състояние на емигрантите тук и сега - чрез лексикона
на бг емигранта, който ще е интерактивния момент в изложбата. Ще има
5-8 попълнени и окачени на въже с щипки и още толкова оставени като въпросници на масите, за да могат хората да ги попълнят на място и да ги окачат до другите. Тук търсим действието на носталгията и обмена между българската и холандската култура.

Oбща тема: Музей в куфар  
В часовете “Човекът и обществото” и “Роден край” учим за България и нейното минало. Опитваме се да разберем как живеят (и са живели) хората, защо избират точно този начин на живот и място за живеене, как хората общуват помежду си, как си влияят и как се разбират.
Къде, освен от книгите, можем да научим много за миналото? От филмите, игрите и в музея. За да покажем какво сме научили през годината, обикновено правим проект, който представяме пред всички.
“Да си направим музей” е нашия проект тази година. Всички ние пазим някаква връзка с България, защото родителите ни или самите ние сме дошли оттам и сме се заселили в Холандия. В нашия музей ние ще разказваме за себе си, за България и за Холандия, за спомените си и за спомените на хората около нас. В музея можем не само да показваме предмети, но най-вече да разкажем истории. Можем да покажем картинки, снимки, карти, презентации и филми. Всичко това заедно прави музей. С музея можем да свържем хората – тези, които ни помагат да намерим историите и тези, които идват да ги видят.
Нашият музей си няма къща, няма постоянно място, както хората, за които се разказва в него. Затова той е музей в куфар или пътуващ музей. Вашата задача е да направите музея.
Как се прави музей (указания за 3, 4 и 5 клас):
Той ще бъде музей от няколко куфара или няколко кутии за преместване (verhuisdoos). Всеки един от вас ще приготви своята кутия със свои истории. В нея може да сложите всичко, което е свързано с темата и което ще ви помогне да разказвате. Може да подготвите презентация или филмче или просто да нарисувате своята история, да направите карта на улиците (града или държавите) или малък макет. Всичко това трябва да се побере във вашата кутия (с изключение на филма или презентацията, които ще могат да се гледат на екран на стената с помощта на мултимедиен проектор). Можете дори да предложите игра или да раздавате разпечатана рецепта за нещо вкусно, за да привлечете посетителите.
За да намерите историите си, трябва да говорите с хората около вас. Да намерите по-възрастни хора, които помнят и искат да разкажат спомените си. Да отидете при съседите си, за да ги питате, какво те помнят. Да помолите родителите си, да споделят родовите истории. Някои родове имат дълга история, други не пазят много от своята. Трети просто не мислят, че е ценна. Вашата задача е да намерите историята, да я разберете и да я разкажете по най-интересния възможен начин. По-долу ще намерите въпроси, които можете да зададете на подбраните от вас хора, за да съберете информация за бъдещия музей.
Предметите могат да бъдат всякакви: от терлици, дрехи, сувенири, покривки, чаши, списания или книги, или дори тетрадка с рецепти на бабините вкусотии. Неща, които свързвате с рода си и с България.
Снимките може да подредите в албум или на картон, за да се разглеждат удобно. Картите и рисунките – също. Ако имате начин да запишете гласовете на своите разказвачи (с помощта на диктофон или друго записващо устройство), може дори да предложите на посетителите на музея да чуят сами автентичния разказ.
Powerpoint-презентациите и филмчетата трябва да подготвите така, че да разказват вместо вас. Защото вие не винаги ще бъдете до вашия музей в куфар, така както музейните уредници не ви помагат лично да разгледате изложбата им.
Музеят ще открием заедно пред родители и гости в края на учебната година. Дотогава трябва да планирате така времето си, за да съберете материалите и да измислите своя начин на представяне. Помнете, че музеят трябва да бъде максимално интересен, за да не отегчи посетителите си.
Приятна работа!!!
Задача за 4 и 5 клас:
!!!Важно!!! Можете да изберете един от вариантите на проекта и да работите по него. Желателно е да покажете не само вашата лична история, а и тази на още някой (съсед, родител, приятел)! Въпросникът по-долу ще ви помогне да се справите. Можете да добавите и свои въпроси. Или да оставите хората да ви разкажат, без да ги прекъсвате с питане.
Варианти на проекта:
  • Нашата улица
  • Нашите улици (улици, където сте живели преди и улицата, на която живеете сега)
  • Всекидневен маршрут
  • Един ден на... (Един петък на 2004 г.; Един понеделник на 2010 г.; Една събота на 2009 г.)
Въпросник:
  1. Къде се намира улицата ви – опишете близки места, нарисувайте карти... (за учениците – въведение към темата).
  2. Какви обекти има на улицата ви – магазини, видеотека, библиотека, кафенета или нещо друго? Какви обекти е имало в миналото? Променило ли се е нещо на улицата ви?
  3. Какво означава името на улицата? Променяло ли се е името?  
  4. Вие единствените българи ли сте на улицата? Как ви приемат хората, сприятеляват ли се с вас?
  5. А вие искате ли да се сприятелите с някого от вашата улица? С кого най-често общувате? Защо с него?
(Въпроси за интервю със съсед/ родител/ приятел)
  1. Кое е особеното на улицата ви? Нещо, което го няма на други улици?
  2. Колко време и откога до кога живеете там? Какво ви впечатли най-много като се нанесохте?
  3. Защо избрахте да живеете там?Какво ви харесва и какво НЕ ви харесва?
  4. Има ли интересни хора на улицата ви? Кои са те? Защо са интересни? Помолете ги да разкажат нещо за улицата.
  5. Какви хора са живели на улицата ви, но вече не живеят там?
  6. С какви звуци, мирис или чувства свързвате вашата улицата?
  7. На какви езици говорят хората от вашата улица, откъде са емигрирали (за съседите, които познавате и не познавате...)?
  8. Какво са знаели съседите ви за България, преди да пристигнете вие на улицата?
  9. Какво се случва на вашата улица (празници, игри, проблеми)? А как е било в миналото?

Лексикон на БГ-емигранта (задача за 2 клас)
Децата преписват въпросите на цветен картон размер А4, като оставят достатъчно място за попълване на отговорите (два листа, обърнати хоризонтално, т.е. “landscape”, са достатъчни). Децата подготвят лексикона графично и го предоставят на родителите. Родителите попълват въпросника индивидуално в къщи и го предават на детето.
Лексикон на БГ-емигранта
Пред лексикона всички сме честни и всички послъгваме по малко..., надничаме в страничката пред нас, преписваме отбора, който другите масово харесват, но все с нещо гледаме да се отличим от тълпата.
Ето, сега е твой ред да отговориш на въпросите, с което ще засвидетелстваш своето приятелство пред мен, БГ Емигранта. Тук не е нужно да издадеш самоличността си, но е задължително да споделиш чувствата си. Вероятно всички ние ги споделяме...
И... не забравяй любопитството си! Ела да откриеш и другите си приятели по чувства... ☺
  1. Като дете как ти викаха приятелите в махалата/ от улицата/ от блока?
  2. Колко години минаха от тогава?
  3. Какво те накара да дойдеш чак тук, в Холандия?
  4. Какво те кара да се връщаш понякога в България?
  5. Какво се промени за теб, като напусна България?
  6. Защо ме водиш в българското училище?
  7. Какво прави с теб Носталгията?
  8. Какво готвиш обикновено за вечеря?
  9. Какво мечтаеш да си купиш за ядене, като кацнеш на българска земя?
10.  Четеш ли книги на български? А на холандски?
11.  Слушаш ли българска музика? Каква?
12.  Три предмета, които пазиш у вас и свързваш с България!
13.  Поне един предмет, който носиш за подарък в България!
14.  Твоят девиз J
Родословно дърво (задача за 2 клас)
За да научим родовата ни история, трябва първо да познаваме хората, които я правят. Тях можем да запомним, като ги подредим в родословно дърво. Всеки човек от рода ви ще получи своето място. Дървото можете да нарисувате върху цветен картон, за да го включим в бъдещия пътуващ музей.
Задача за 2 и 3 клас
Варианти на проекта:
  • Къде, какво, кога... за моя род
  • Пътя на моя род
В рода има най-различни хора – такива, с които се гордеем, такива, които много работят, други, които обичат да си почиват. Някои много пътуват, други никога не се местят извън своя квартал. Всеки пази своята история и обича да я разказва, но само пред доверени хора. Целта на нашия пътуващ музей е да намерим истории за пътуващи и не толкова пътуващи хора от рода ни, да ги разкажем по най-интересния начин, да свържем Холандия с България и да покажем предмети, които свързваме с пътуванията до България или които пазят историята на рода ни. Задачата ни е да запишем историите, да съберем снимките на хората, да намерим предметите (ако са ценни – да ги нарисуваме или снимаме), да подредим всичко в кашон или куфар, за да могат посетителите на музея да го разгледат.
Въпросник:
  1. Как са се запознали мама и татко? Къде живеят сега? Кой от тях идва от България?
  2. Защо родителите ти са избрали да живеят в Холандия? Какво ги е довело тук? Къде са живели преди това?
  3. Трудно ли е било да решат да дойдат в Холандия? Защо?
  4. А сега за мама или татко, който идва от България... Къде в България е живял/а преди да я напусне? Къде се връщате най-често през ваканцията в България? Защо там – какво ви харесва и какво не ви харесва?
  5. Какво има в този град/ село в България? Опишете го – особени и не толкова особени неща.
  6. Къде живеят/ са живели баба и дядо (родителите на мама или татко, за когото разказваме тук)? В къща или блок? Местили ли са се някъде другаде през живота си?
  7. Какво са работили баба и дядо?
  8. Как са се запознали и оженили баба и дядо?
  9. А сега за рода от България… Какво знаем за рода ни? Откъде идва? Има ли интересни истории и интересни хора в рода?

Няма коментари:

Публикуване на коментар

А това е мястото за Вашите коментари:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...